Herfst-meditatie met kinderen – Antroposofisch Leven

De herfst is mijn favoriete seizoen. Het is een overgangsperiode, van de zomer naar de winter, van warm naar koud. Ook in onszelf gebeurt er veel. Het mooie van de herfst is, dat je echt naar binnen keert. Speciaal voor dit jaargetijde hebben Naomi en ik een meditatie bedacht die je als gezin kunt doen.

Een meditatie samen doen

Deze tijd is heel geschikt om te mediteren en je ervan bewust te worden waar je graag aan zou willen werken in je leven. Met kinderen kun je dit ook al heel mooi doen. Wij hebben een meditatie-oefening gemaakt om samen te doen, in jullie gezin. De oefening is geschikt voor kinderen vanaf een jaar of zeven. De vragen zijn toegespitst op een kleine periode in de tijd, zodat het voor jonge kinderen goed te bevatten is.

Voorbereiding

De meditatie bestaat uit één of meer vragenrondes; de vragen vind je hieronder. Kies als ouders van tevoren de vragen uit die je wilt stellen en schrijf die op een briefje zodat je ze niet hoeft op te zoeken als je bezig bent. De vragen lijken heel eenvoudig, maar kunnen best veel oproepen. Stel daarom alleen de vragen die goed voelen om te stellen. Kies er niet meer dan drie uit. Begin en eindig met een vraag die een positieve emotie oproept, en kies daartussenin een vraag die mogelijk een negatieve emotie oproept. Bepaal ook van tevoren wie de vragen gaat stellen.

Tussen avondeten en slapengaan

Een mooi moment om de oefening te doen, is het moment tussen het avondeten en het naar bed gaan. Maak het samen gezellig in de huiskamer. Steek kaarsjes aan, dim de lichten een beetje of doe ze helemaal uit als je genoeg kaarslicht hebt. Als je de ruimte hebt, leg dan kussens of dekens klaar op de vloer om op te zitten. Vorm een kring.

Instructie

Vertel, voordat je begint, dat je vragen gaat stellen en dat iedereen apart aan de beurt komt om antwoord te geven. Het is belangrijk dat iedereen mag spreken als hem een vraag gesteld wordt, en dat de anderen allemaal luisteren. Als iemand geen antwoord weet, dan weet hij gewoon geen antwoord, dat is allemaal goed.  Na een antwoord ga je niet op het gezegde in, maar bedank je voor het vertellen en ga je verder met de volgende. Als iedereen aan de beurt geweest is -de vragensteller is zelf de laatste die antwoord geeft- komt de nieuwe vraag. Kies maximaal drie vragen uit dit rijtje, of maak zelf andere vragen die jij misschien geschikter vindt:

  • Wat was er vandaag zo leuk dat je het elke dag wel zou willen doen?
  • Wat vond je vandaag stom om te doen?
  • Wie heb je gemist vandaag?
  • Wie heb jij vandaag een plezier gedaan?
  • Wie heeft jou vandaag geholpen?
  • Waar was je bang voor vandaag?
  • Waar ben je vandaag heel blij van geworden?
  • Wie wil je altijd om je heen hebben?
  • Heb je vandaag iets gedaan waar je spijt van hebt, en wat was dat dan?

Sluit op het laatst af met iedereen te bedanken. Ruim dan samen de kussens op, en de andere dingen die je hebt gebruikt.

Wassen

Na de meditatie is het tijd voor de kinderen om zich te wassen. Als ze verdrietig of boos zijn geweest, laat ze dan douchen. Eventueel kun je de emotie benoemen (je moest huilen daarnet, hè…ik zag dat je verdriet had) en samen visualiseren dat de gevoelens wegstromen door het doucheputje, zodat het kind er geen hinder meer van ondervindt. Na het wassen is het fijn om iets te doen dat warmte geeft, zoals knuffelen, theedrinken, en voorlezen.

Autonomie, inzicht en vertrouwen

Als je de meditatie vaker toepast, geeft die je kind(eren) de kans om (zelf)vertrouwen, zelfinzicht en autonomie te ontwikkelen. Zeker als je een vast moment kiest, en dat ook echt reserveert speciaal voor deze meditatie. Vrij mogen praten over de eigen beleving, nadenken over wat je meemaakte en welke emoties daarbij hoorden, en vertellen wat je eigen rol was in gebeurtenissen lijkt misschien eenvoudig, maar heeft deze belangrijke effecten. Misschien ook voor jezelf?

wol warmte en de antroposofie
Wol, warmte en de antroposofie
Aartsengel Michael en de draak
Michaelsfeest- spannend voor groot en klein